Yrittäjyys Markkinointi, Myynti ja mainonta

 Yrittäminen on myyntityötä

-Yrittämisessä myyminen on tärkeintä.

-Jos asiakkaat eivät halua ostaa tuotteitasi, yrityksesi ei voi toimia.

-Yrityksen tulot tulevat asiakkailta, siksi on tärkeintä huolehtia myynnistä.

-Myynnistä täytyy saada tarpeeksi rahaa, jotta voit maksaa kaikki yrityksen menot.

Myyntityön perusta on asiakkaan tarpeiden tunnistaminen

-Yrittäjän taito myydä vaikuttaa ratkaisevasti siihen, kuinka yritys menestyy,

-Myyntityössä tärkeää on huomata asiakkaan tarpeet ja odotukset näin asiakkaan kanssa on tullut hyvä myyntikokemus.

- Myyntityössä on monta vaihetta esim, ensimmäinen kontakti, neuvottelu/tarjouksien tekeminen ja kaupan päättäminen.

Myyntitaitoja voi opetella ja myyntiapua voi ostaa

- Omat myyntitaidot voi tuntua huonille, silloin voit opetella myyntitaitoja lisää, Useammat myyntikokemukset  vahvistavat myyntiosaamista.

-Koulutuksen avulla opit lisää tilannetajua ja sosiaalisia taitoja.

-Apua voi ostaa myös toiselta yritykseltä, pitää muistaa kuitenkin että, jokainen yrittäjä tekee myyntityötä aina myös itse.

Mikä on markkinoinnin ja mainonnan ero

- Mainosten tehtävä on houkuttella asiakkaita ja luoda osto tarpeen.

- Markkinoinnissa on neljä tärkeää kohtaa. Tuotteen ominaisuudet, hinta, saatavuus tai myyntipaikka ja markkinointiviestintä.

Miten markkinoilla menestyy?

-Menestyminen vaatii sitä, että yrittäjä tuntee toimialan ja kilpailijat sekä erottuu kilpailioista.

-Tavoite on osoittaa, että sinun yritys on parempi, kuin muiden.

- Mieti kenelle myyt ja mitä hyötyä asiakkaasi saavat tuotteistasi.

-Keskity asiakkaaseen enemmän, kuin tuotteesi ominaisuuksiin.

-Markkinoinnin tavoite on hankkia uusia asiakkaita ja säilyttää vanhat asiakkaat.

- Uusien asiakkaisen löytäminen on yleensä kalliimpaa.

- Tyytyväiset asiakkaat suosittelevat yritystäsi muille.

- Makkinoinnin lähtökohtana ovat asiakkaat. Markkinoinnin keinot ratkaisee se kenelle myyt.

Kohderyhmän valinta 

- Kohderyhmä on asiakasryhmä, jolle myyt tuotteitasi.

- Kannattaa miettiä kelle tuotteesi on tarkoitettu.

-Kohde ryhmiä voi rajata esim, Sopiiko tuotteesi mielummin nuorille vai vanhoille ja sopiiko se mielummin kaupunkilaisille vai maalla asuville??

-Markkinoinnissa suositeltavaa on keskittyä rajattuun kohderyhmään, sillä saat vähemmällä työllä eniten myyntiä. Esimerkiksi lasten tavarat kannattaa mainostaa lehdessä, jota lasten äidit lukevat.

Mainosvälineiden valinta 

-Kannattaa miettiä mitkä mediat ovat asiakkaillesi tärkeitä.

- Tutustu eri mainosvälineiden ominaisuuksiin. Huomaa, mainostamisen hinnat voivat vaihdella paljon.

- Alkavalla yrittäjällä on harvemmin aikaa ja rahaa käyttää isoihin mainoskampanjoihin.

- Netti tarjoaa yrittäjälle monipuolista ja halpoja tapoja markkinoida tuotteitaan.

- Netissä yritys voi näkyä kotisivujen, verkkokaupan tai ilmoitustilojen avulla.

- Suurin osa tuotteista ja yrityksestä etsitään netistä. Kun asiakkaat ovat netissä, myös yrittäjän on hyvä näkyä siellä. 

- Suoramainonta on yksi tapa löytää asiakkaat esim, pizzeria-yrittäjä voi jakaa mainoksia asiakkaiden postilaatikkoihin. Suoramainontaa on jossa asiakkaalle annetaan esitteitä joko paperina tau sähköisesti.

- Jos sinusta ja tuotteistasi leviää hyviä tarinoita, myös uudet asiakkaat löytävät luoksesi.

Sosiaalinen media yrityksen markkinoinnissa

- Some on halpa tapa markkinoida tuotteitaan tai palvelujaan.  Somea tarvitsee kuitenkin päivitellä usein. Somen käyttöä markkinoinnissa kannattaa suunnitella , jotta saa hyviä tuloksia. 👍

- Somessa kannattaa laittaa sisältöä, jota on mukava seurata ja helposti jaettavissa. On hyvä olla positiivinen ja asiantunteva, siten pystyt antamaan yrityksestäsi positiivisen kuvan asiakkaille. 

- Pelkkää suora mainontaa on kuitenkin hyvä välttää.

Suoramarkkinointi kuluttajalle

- Suoramarkkinointi on markkinointia, mutta lähestytään ostajaan suoraan postitse, puhelimitse tai sähköisesti.

- Yritys kerää henkilötietoja suoramarkkinointia varten, laki velvoittaa yritystä kertomaan jo keräämisvaiheessa, jos henkilötietoja käytetään suoramarkkinointiin. Sähköisiä suoramarkkinointiviestejä saa lähettää yleensä vain henkilöille, jotka ovat antaneet siihen suostumuksen etukäteen. Kuluttajalle täytyy kertoa, mistä yhteystiedot on saatu.  

- Yritys voi kuitenkin lähettää sähköistä suoramarkkinointia ilman kuluttajan lupaa, jos seuraavat ehdot täyttyvät,

: Yhteystiedot on saatu tuotteen myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan vaan vastaavia tuotteita

: Markkinointiin käytetään samaa välinettä, kuin käytettiin tuotteen ostamiseen

: Kuluttajalle on kaupan yhteydessä kerrottu, että yritys lähettää markkinointiviestejä

: Kuluttajalle on selvästi kerrottu jokaisen sähköisen markkinointiviestin yhteydessä, että kuluttajalla on oikeus kieltää viestien lähettäminen.



Kiitos, että jaksoit lukea ja keskittyä tähän esitelmääni... 💓













Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

4.5